Context
Kinderen en jongeren verliezen hun mensenrechten niet wanneer ze door de schoolpoort stappen. Kinderen en jongeren hebben rechten, ook op school, en dit simpelweg omdat men een minderjarige mens is. Met het S4R-traject willen we jongeren bewustmaken van het feit dat ze rechten hebben en hen hier ook actief laten voor opkomen. Het VN-comité voor de Rechten van het Kind roept hier ook toe op en vraagt om kinderrechteneducatie in het onderwijscurriculum binnen te brengen.
Uit onderzoek blijkt verder dat jongeren dan wel vertrouwen hebben in de politieke instellingen, maar dat ze minder geneigd zijn om actief deel te nemen aan de samenleving. Deze vaardigheden kunnen aangeleerd worden op school door een cultuur van participatie en inspraak te installeren waar de stem van de leerlingen echt meetellen. En dit ontbreekt vaak nog op scholen, waar jongeren zich niet steeds gehoord voelen. Tot slot valt het op dat scholen vaak heel wat projecten organiseren, maar dat het hen ontbreek aan een overkoepelend kader om al deze initiatieven in onder te brengen. Het S4R-traject biedt hier met het kinderrechtenkader ook een duidelijk antwoord op.
Doel
